Praca w branży transportowej — zalety i wady w codziennej pracy kierowcy

Termin „kierowca zawodowy” może odnosić się do kilku rodzajów zatrudnienia. Kierowcą zawodowym jest osoba kierująca taksówką, autobusem lub autokarem, a także TIR-em. W zależności od konkretnego stanowiska zarówno wymagania, jak i zarobki mogą być bardzo różne. Odmienne są także kompetencje, jakie musi posiadać kierowca. Czy warto szkolić się w tym kierunku i czy łatwo o pracę w charakterze kierowcy zawodowego?

Co trzeba zrobić, aby zostać kierowcą zawodowym?

Aby rozpocząć karierę w charakterze kierowcy, przede wszystkim trzeba oczywiście mieć prawo jazdy określonej kategorii. Dla taksówki osobowej będzie to po prostu prawo jazdy kat. B. Jeśli nie masz co najmniej 5-letniego doświadczenia w przewozie osób, niezbędne będzie również szkolenie z zakresu transportu drogowego.

W przypadku kierowcy ciężarówki czy autobusu sprawa jest już bardziej skomplikowana. Marzysz o zatrudnieniu w firmie spedycyjnej, dającym możliwość zwiedzania świata? Musisz zdobyć prawo jazdy kat. C+E oraz świadectwo kwalifikacji zawodowej. Do kierowania autobusem potrzebne będzie z kolei prawo jazdy kat. D i świadectwo kwalifikacji do przewozu pow. 9 osób.

Typowy dzień pracy kierowcy zawodowego

Układ typowego dnia kierowcy zawodowego jest bardzo różny, w zależności od tego, jakim pojazdem kieruje i jaka jest specyfika zatrudniającej go firmy. Wspólne jest natomiast jedno: zawsze przed wyruszeniem w trasę należy sprawdzić stan techniczny samochodu. Jest to niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa własnego, pasażerów, innych uczestników ruchu drogowego, a także ładunku.

Kierowca ciężarówki w międzynarodowej firmie spedycyjnej pokonuje najczęściej długie trasy, zajmujące mu kilka dni, a nawet kilka tygodni. Samochód staje się jego drugim domem – w razie potrzeby może w nim nawet spać. Istotne jest, aby nie przekraczał dozwolonego czasu pracy: w ciągu doby może jechać maksymalnie przez 9 godzin, z możliwością wydłużenia tego czasu do 10 godzin maksymalnie dwa razy w tygodniu. Co istotne, dystansu tego nie może pokonać jednorazowo – wymagana jest co najmniej jedna przerwa, po 4,5 godziny za kółkiem. Identyczne przepisy obejmują kierowców autobusów, tak na trasach wycieczkowych, jak i w komunikacji miejskiej.

W przypadku przewozu pasażerów kierowca najczęściej pracuje w systemie zmianowym. Podczas gdy kierowca autobusu pokonuje ustalone trasy z podziałem na przystanki, kierowca taksówki odpowiada dodatkowo za opracowanie najkorzystniejszego toru jazdy – omijającego korki, ale nie zbyt długiego, aby wskazania taksometry nie doprowadziły do konfliktu z pasażerem.

Zalety i wady pracy jako kierowca zawodowy

Jak każdy zawód, także i kierowca ma swoje zalety i wady. Wśród zalet warto wymienić dużą różnorodność – nawet na stałych trasach codziennie dzieje się coś nowego, nie ma miejsca na nudę. Kierowca ciężarówki niejednokrotnie ma także okazję do zwiedzania obcych krajów, kierowca taksówki – do rozmów z ciekawymi ludźmi. Zarobki również należą do wysokich.

Główną wadą jest zapewne stres w związku z sytuacjami drogowymi, a także ewentualna rozłąka z rodziną.

Czy łatwo znaleźć pracę w branży transportowej?

Kierowców nadal jest mniej niż miejsc – i to w każdej kategorii. Znalezienie pracy nie będzie zatem stanowiło problemu. Część firm oferuje nawet dopłaty do kursów dla osób pragnących zdobyć prawo jazdy wyższe niż B.

Poszukaj interesujących cię ofert na GoWork.pl, gdzie dodatkowo możesz zweryfikować, czy zamieszczający ogłoszenie pracodawca jest polecany i godzien zaufania.