Zima to dla wielu kierowców najtrudniejszy okres roku. Niestety, nie da się zmienić pogody w zimowych miesiącach roku, jednak odpowiednie przygotowanie do tej pory roku pozwala na bezproblemowe „przejechanie” zimy. Na jakie problemy z samochodem trzeba być gotowym zimą i jak sobie z nimi poradzić samemu lub dzięki pomocy drogowej?
Awaria akumulatora – najpopularnijeszy problem zimowych poranków
Częstym powodem nieodpalania samochodu zimą jest niedyspozycja lub awaria akumulatora. Pierwsze przymrozki są zatem swego rodzaju testem sprawności dla tej części samochodu. Jest to związane z tym, że moc akumulatora spada wraz ze spadkiem temperatury. W obniżonej temperaturze sprawność akumulatorów spada nawet o kilkadziesiąt procent, dlatego w wielu przypadkach może to doprowadzić do nieodpalenia samochodu. Jeśli zatem okaże się, że Twój samochód nie może odpalić z powodu akumulatora, uratuje Cię Całodobowa Pomoc Drogowa Marek Okuniewicz. W akumulatorze znajduje się elektrolit, a niska temperatura sprawia, że elektrolit wolniej przenika przez masę czynną. W konsekwencji pojemność akumulatora jest niższa, dlatego wszelkie procesy (w tym również ładowanie) zachodzą znacznie wolniej. Największe zagrożenie powstaje wtedy, kiedy w samochodzie znajduje się częściowo rozładowany akumulator, a na dworze panuje temperatura poniżej 0°C. Wtedy elektrolit może zamarznąć, co może całkowicie zepsuć akumulator. Im niższa temperatura, tym gorzej dla akumulatora. Specjaliści określają żywotność akumulatorów na ok. 3-5 lat, dlatego w niektórych sytuacjach rozwiązaniem jest tylko zakup nowego akumulatora.
Sól i kamienie na drodze niebezpieczne dla karoserii i nadwozia
Pod koniec jesieni i przede wszystkim w okresie zimowym na drogach pojawia się śnieg, a wraz z nim dużą ilość soli i kamieni na drodze. Oczywiście, zastosowanie przez drogowców soli i pojawienie się na drodze kamieni po usuwaniu śniegu z dróg jest konieczne, aby ruch na drodze był bezpieczny. Skutkiem ubocznym może być jednak uszkodzenie lakieru i karoserii. Odpryski lakieru zazwyczaj zdarzają się na masce, dolnych partiach drzwi i nadkolach. Zagrożenie zwiększa to, że niektóre pęknięcia mogą być początkowo mało niewidoczne, jednak z czasem prowadzą do poważnych uszkodzeń ze względu na dużą ilość wilgoci i soli, które mogą spowodować korozję. Jak tego uniknąć? W wielu przypadkach wystarczy zastosować specjalny preparat na karoserię (np. twardy wosk lub lakier z powłoką ceramiczną) oraz zadbać o suszenie i czyszczenie lakieru. Czasem jednak uszkodzenia karoserii są poważne. W takiej sytuacji konieczne jest skorzystanie z pomocy mechanika, który pomoże usunąć uszkodzenie i zabezpieczy karoserię.
Rozrusznik – problemy z zapalaniem samochodu
Mimo że problemy z odpaleniem samochodu w zimie zazwyczaj kojarzy się z akumulatorem, częstą przyczyną takiego problemu jest także rozrusznik. Rozrusznik silnika jest bezpośrednio powiązany z akumulatorem i również jest bardzo wrażliwy na niskie temperatury oraz wpływ wilgoci. Rozrusznik w trakcie uruchamiania silnika pobiera najwięcej prądu. Z tego względu przed rozpoczęciem jesienno-zimowego sezonu trzeba się upewnić, że bateria na pewno jest sprawna. Największą awaryjnością cechują się rozruszniki, które nie są w odpowiedni sposób osłonięte przed działaniem czynników zewnętrznych. Zdarzają się również przypadki zamarznięcia rozrusznika. Rozwiązaniem takiego problemu może być kilkukrotne włączenie i wyłączenie zasilania. Problemy z rozruchem powoduje także zbyt lepki olej. Nie warto więc oszczędzać na zakupach porządnego oleju, szczególnie w okresie zimowym, ponieważ może to doprowadzić do wyższych kosztów naprawy.
Awarie opon zimą – jak temu zapobiec?
Opony to jeden z najważniejszych elementów samochodu, które gwarantują bezpieczeństwo na drodze. W okresie jesiennym można także doświadczyć mniejszych lub większych problemów z ogumieniem. Podstawowym działaniem jest zmiana opon letnich na opony zimowe w odpowiednim momencie, najlepiej jeszcze przed pojawieniem się pierwszego śniegu za oknem. Niesprzyjające warunki atmosferyczne znacznie przyśpieszają zużycie opon. Najczęściej awarie związane z oponami w okresie jesienno-zimowym są związane z m.in. zbyt dużym obciążeniem opon, niedopasowaniem opon do felg, przecięciami, ubytkami i przebiciami oraz nieodpowiednim ciśnieniem w oponach. Maksymalny okres wykorzystywania jednego kompletu opon wynosi kilka lat. Oznacza to, że regularna zmiana opon jest bardzo ważna, ponieważ jazda na nadmiernie startych oponach stwarza poważne niebezpieczeństwo na drodze.
Wycieraczki – problem pojawia się, gdy przychodzi załamanie pogody
Pogoda jesienią i zimą jest bardzo nieprzewidywalna. Niezależne od tego, czy jeździmy tylko po mieście, czy wybieramy się na dłuższe trasy, zawsze istnieje ryzyko natrafienia na zmrok, mżawkę, śnieg lub ulewę. W takich warunkach sprawne wycieraczki to podstawa bezpiecznej jazdy. Wycieraczki samochodowe są w tym okresie roku bardzo mocno eksploatowane. Zatem jeszcze przed sezonem warto dokładnie sprawdzić stan wycieraczek w samochodzie. Niebezpiecznymi sygnałami są np. niepokojące odgłosy wycieraczek lub to, że nie pracują one płynnie, a na szybach pozostają smugi i woda. Warto poddać kontroli wszystkie wycieraczki (także tę tylną) i jeśli to konieczne, wymienić je. Zlekceważenie serwisu wycieraczek może doprowadzić do bardzo poważnych konsekwencji, dlatego każdy kierowca powinien zadbać o to, aby zawsze jeździć samochodem wyposażonym w sprawne wycieraczki.
Problemy z uruchomieniem silnika przy niższych temperaturach
Pierwszym skojarzeniem, kiedy mamy problem z odpaleniem samochodu zimą, jest akumulator lub rozrusznik. Jeśli jednak oba urządzenia działają w prawidłowy sposób lub były niedawno wymieniane, konieczne jest znalezienie innej przyczyny problemu. W przypadku bardzo mroźnej temperatury problem może wynikać z zgęstniałego oleju silnikowego, który stanowi opór dla podzespołów silnika, znacząco utrudniając rozruch motoru. Alternatywną przyczyną problemów z odpaleniem samochodu może być zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. Częstym powodem są też zużyte świece i przewody zapłonowe w przypadku silników benzynowych oraz świece żarowe w samochodach z silnikiem wysokoprężnym. Przed rozpoczęciem nowego sezonu warto również zwrócić uwagę na filtry oleju, filtry paliwa oraz filtry powietrza i wyczyścić je, jeżeli są brudne.
Ogrzewanie – co zrobić, aby nie zmarznąć, gdy temperatury spadają?
Tak samo jak ciężko sobie wyobrazić lato bez klimatyzacji w samochodzie, tak samo problematyczna może być jazda w aucie zimą bez ogrzewania. Niestety, większość właścicieli dowiaduje się o usterkach związanych z ogrzewaniem bardzo przypadkowo, np. chłodnym jesiennym porankiem. Aby znaleźć przyczynę awarii, powinniśmy w pierwszej kolejności sprawdzić działanie bezpieczników odpowiadających za ogrzewanie. Inną przyczyną może być zapowietrzenie układu. Bardzo rozpowszechnioną przyczyną problemów z ogrzewaniem w samochodzie bywa też nagrzewnica. Jeśli okaże się, że jest to prawdziwy powód pojawienia się problemów z ogrzewaniem, to najlepiej skontaktować się z profesjonalnym mechanikiem, ponieważ w celu naprawy trzeba sprawdzić temperaturę każdej rurki osobno.
Przygotowanie do zimy oraz wiedza, co trzeba zrobić w przypadku pojawienia się problemów, to podstawa. Nie zawsze jednak można samodzielnie poradzić sobie z zaistniałą sytuacją. Z tego względu warto wiedzieć, kto może pomóc. W przypadku problemów na drodze zachęcamy do kontaktu z pomocą drogową w Koszalinie, która szybko znajdzie rozwiązanie w każdej sytuacji.
Artykuł powstał we współpracy z:
Całodobowa Pomoc Drogowa
Marek Okuniewicz
Kościelna 17 Kretomino
75-900 Koszalin
tel. +48 604 285 303
www: pomocdrogowa.i-koszalin.pl